Experiencia – zdobywamy doświadczenie międzynarodowe

szkolnictwo 2 20170621 1380650594Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Hipolita Cegielskiego w Ziębicach w bieżącym roku realizuje projekt Experiencia – zdobywamy doświadczenie międzynarodowe - czyli staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego, realizowany przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji, współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

 


W maju br. 30 uczniów szkoły: przyszli technicy informatycy, gastronomowie, fryzjerzy, mechanicy i jeden elektryk odbywało miesięczny staż zawodowy we włoskim Reggio Emilia. Reggio to miasto w północnych Włoszech, położone w dolinie rzeki Pad. Nazywane jest też "Miastem trzech kolorów", ponieważ po raz pierwszy została zaprezentowana tam trójkolorowa flaga Włoch. W Reggio powstał też polski hymn. Z miastem związana jest postać słynnego pisarza i polityka Józefa Wybickiego, który w lipcu 1797 pod wpływem politycznej atmosfery panującej w mieście i stacjonujących tu licznych polskich wojsk napisał słowa pieśni znanej obecnie jako Mazurek Dąbrowskiego.


Do udziału w praktykach zawodowych zakwalifikowani zostali uczniowie z dobrymi wynikami w nauce, zainteresowani zdobywaniem kwalifikacji zawodowych, znający języki obce, oraz wyróżniający się kulturą osobistą i dobrym zachowaniem.


Przed wyjazdem wszyscy uczniowie uczestniczyli w specjalnym, wielogodzinnym kursie z przygotowania językowego i kulturowego, który w wielu codziennych sytuacjach ułatwił im pobyt za granicą.
19 czerwca w auli szkoły odbyło się podsumowanie projektu. Uczniowie przygotowali prezentację multimedialną, konkurs wiedzy o Włoszech, ekspresowy kurs języka włoskiego, a klasa gastronomiczna przygotowała pyszne potrawy włoskie. Uczniowie zaprezentowali miejsca swojej pracy, opowiadali o swoich obowiązkach zawodowych oraz realizacji celów staży, którymi był wzrost umiejętności zawodowych, społecznych i językowych. Wszystkie cele zostały zrealizowane, a udało sie jeszcze więcej. Stażyści szlifowali język angielski, ale również uczyli się języka włoskiego. Ich wiedza i umiejętności zawodowe po powrocie są na bardzo wysokim poziomie. Nauczyli się pracować w zespole. Są pewni, że mają większą szansę na znalezienie lepszej pracy po zakończeniu edukacji. Wielu z nich już dzisiaj widzi siebie na europejskim rynku pracy. Zauważyli, że łatwo adoptują się do nowych warunków, dzięki czemu przekonali się, że można pracować nie tylko w miejscu zamieszkania, ale korzystać w pełni z otwartych granic Unii Europejskiej. Gdy obserwowali mieszkańców Włoch i uchodźców stali się bardziej tolerancyjni oraz starają się szanować inne kultury i zwyczaje.


Liczna grupa uczniów technikum usług gastronomicznych pracowała we włoskich barach i restauracjach. Uczniowie poznali procedury przygotowania regionalnych i narodowych potraw włoskich. Przygotowywali pizzę, różne makarony, mięsa, owoce morza, kanapki, sałatki i wiele innych. Staż we Włoszech był dla gastronomów wspaniałym doświadczeniem zawodowym i kulturalnym, jak i możliwością praktycznej nauki języka, nie tylko angielskiego. Uczniowie zgodnie twierdzą, że staż był niewątpliwie wspaniałą przygodą, a zdobyte doświadczenia są bezcenne i przydadzą się w ich przyszłej pracy.


Również pracodawcy byli zadowoleni ze współpracy z naszymi uczniami. Uczennice 3 klasy technikum fryzjerskiego pracowały w renomowanych salonach Zeobaldi, których właścicielem był mistrz fryzjerstwa Zeo. W salonach pracowali wspaniali, otwarci, uśmiechnięci i życzliwi ludzie. Stażystki wykonywały mycie, suszenie, farbowanie i rozjaśnianie włosów według najnowszych włoskich technik i trendów oraz pierwszy raz w życiu spotkały się ze strukturą włosa osób czarnoskórych. Szczególnie ważny był bezpośredni kontakt z klientami, dziewczyny doskonaliły swój warsztat językowy z uwzględnieniem słownictwa zawodowego. Grupa informatyczna pracowała w serwisach komputerowych, gdzie uczniowie diagnozowali i usuwali usterki systemów operacyjnych oraz aplikacji. Naprawiali sprzęt komputerowy i różnego rodzaju urządzenia peryferyjne. Bardzo interesujący okazał się cennik usług serwisowych we Włoszech, stażyści stwierdzili, że za rok po maturze w Parmie otwierają konkurencyjny serwis komputerowy. Nasi uczniowie wzbudzili tak duże zaufanie, że pracodawcy często na kilka godzin powierzali im prowadzenie firmy.


Pięciu uczniów technikum mechanicznego zdobywało doświadczenie zawodowe w branży mechanicznej i samochodowej. Podczas 4 tygodni praktyki poznali zasady pracy we włoskich firmach, obsługiwali obrabiarki numeryczne i mechaniczne, dokonywali pomiarów, naprawiali elementy maszyn i urządzeń. Paweł i Rafał pracowali w serwisach samochodowych, gdzie obsługiwali profesjonalny sprzęt oraz błyszczeli wiedzą i umiejętnościami zawodowymi.


W czasie weekendów uczestnicy praktyk realizowali program turystyczny. 14 maja zwiedzili Mediolan, gdzie zobaczyli Katedrę Narodzin św. Marii, należącą do największych kościołów na świecie. Zwiedzili m.in. teatr La Scala, jedną z najsłynniejszych scen operowych na całym świecie oraz Zamek Sforzów, wieloletnich władców Mediolanu.


W ostatni weekend pobytu we Włoszech uczniowie pojechali nad Morze Adriatyckie, do słonecznej i gorącej Wenecji. Miasto położone jest na 118 wyspach połączonych ze sobą siecią kanałów wodnych i mostów. Najważniejszym punktem zwiedzania był plac świętego Marka. Spacerowali w cieniu pełnego przepychu Pałacu Dożów, krętymi uliczkami oraz obserwowali piękne gondole oraz tramwaje wodne. Wyjechali z Wenecji potwornie zmęczeni, ale z przekonaniem, że muszą tu jeszcze wrócić.


Uczniowie byli świadkami wielu uroczystości i imprez organizowanych w Reggio. W sobotę 20 maja uczestniczyli w obchodach 220 rocznicy powstania naszego hymnu. "Mazurka Dąbrowskiego" w wersji z 1800 r., który towarzyszył polskim żołnierzom w walce o niepodległość, zagrała na głównym placu Reggio Emilia Orkiestra Reprezentacyjna Wojska Polskiego. Natomiast miłośnicy kolarstwa oglądali 100 edycję Giro d'Italia. Najdłuższy 12 etap wyścigu miał swój finał właśnie w Reggio. Mieli okazję zobaczyć sprinterski finał oraz kibicować naszym rodakom.


Po prezentacji uczennice zaprosiły do wspólnej zabawy - konkursu wiedzy o Włoszech. Można było dowiedzieć się z jakimi krajami graniczą Włochy, gdzie leży San Marino, poznać z jakich produktów słynie Reggio i wiele innych. Pytania były podchwytliwe, ale udało się wyłonić zwycięzców, którzy otrzymali piękne książki o Włoszech. Ciekawym elementem spotkania był błyskawiczny kurs języka włoskiego. I tak, tappeto to nie, jak by się wydawało - tapeta a dywan. Divano to nic innego jak kanapa, canapa (wym. kanapa) to konopie. Słowo colazione sugeruje jakoby jest to wieczorny posiłek. Jednak nic bardziej mylnego. Colazione to śniadanie. Naprawdę trudno jest znaleźć podobieństwo w naszych językach.

Opiekunami młodzieży byli nauczyciele: pani Małgorzata Noculak, Ewelina Dreszer, Michał Józwiszyn i Robert Benedyk.

Zobacz slajdy prezentacji z zagranicznych staży

 

logo1 logo2 logo3 logo4 logo5
W3A.PL Logo